Mat & kost

Att resa runt och se jordens vackra länder är alltid en dröm. Men för att se mycket och klara sig länge, så kostar det. Vissa grejer blir dock lidande av det. Maten... Vi var så bortskämda med mat i Indonesien. En middag kostade runt 25 kronor per person (inräknat ölen till). Priserna här är inte riktigt desamma. Så här äter vi aldrig ute (hänt en gång hittills). Även om vi allihop uppskattar god mat, lägga pengar på att gå ut och äta hemma. Men här prioriterar vi annorlunda... Vi köper det billigaste av billigaste. Köper vi öl, så kolla vi liter priset, samma med vin. Så mycket som möjligt för så lite som möjligt. 

Detta innebär dock att min glutenfria kost går åt helvete, lever med ständigt ont i magen, vi är riktiga ovänner om jag ska vara ärlig. Bröd, pasta & nudlar, är vad en vanlig dag bjuder på. Men vi kommer billigt undan. Men nu måste jag nog tyvärr inse att det fungerar inte längre. Måste börja tänka på vad jag stoppar i mig. Vi försöker laga mat med så få ingredienser som möjligt (helst bara två, Max Fyra!) det innebär att vi ätit makaroner och korv(protein är inte varje dag vi får i oss). Spagetti och köttfärssås. Fish and chips! Tips på enkel och billig mat mottages gärna då vår fantasi brister. Mamma och pappa, jag LÄNGTAR efter er mat. 

Äter vi något grönt här borta? Haha vilket skämt, nej... Vi tycker det är dyrt. Vi köpte färsk sparris häromdagen dock, var på extrapris (lucky us!). Majs på burk är väl annars så nära vi kommer. Gjorde dock misstaget att vi köpte creamy majs... Det var som barnmatspure... Inte riktigt vad vi tänkt oss. 

Makaroner och korv; plus en öl till det

Bästa måltiden under hela resan! Smälte i munnen, mums! 


Kommentarer:

1 Benny:

skriven

Hallå där! Ni måste äta riktig mat! Frukt och grönt får kosta några kronor, det är det värt. Vatten är säkert billigare än dåligt vin och öl. Ett bra alternativ! :)

2 Ingegerd:

skriven

Är grönsaker dyra? Man kan ju göra jättegoda rätter med det, tomat på burk eller färska till tomatsoppa. Finns mycket bönor och linser på burk till goda soppor. All slags kål är billigt,att steka med lite soja t.ex kinakål,vitkål,broccoli. Tag detta och använd t.ex skinka på burk eller korvar. Gör omeletter med lite av detta och lök, mättande och gott. Köttfärs brukar vara billigt, jättegott att steka med något av ovanstående. I soppor kan man blanda friskt, finns inga no no. Risnudlar är ju jättebilligt istället för pasta. Jag tycker det är gott med få ingredienser och så lite soja och grönsaker. Jag skulle kunna tipsa om mycket mer men det får räcka för nu. Kram på er

Kommentera här: